ENTREVISTA EXCLUSIVA A ASTRIT BUSHI

(Suena el teléfono.)JOSE: ¿Sí?BUSHI: ¿Es usted el del blog ese que empezó como muy punki y muy incorrecto pero que ahora es una herramienta más del sistema al servicio del poder?J: Eh… No, creo que usted busca a Ignacio Escolar. ¿Quiere su teléfono?B: No, no. Yo busco a un tal Pérez.J: ¿Quién es usted?B: Astrit Bushi.J: ¿Quién?B: El tipo que pegó con un hacha a Jose Luis Moreno.J: ¡Ah, sí, hombre! ¿Y qué puedo hacer por usted?B: Es que, verá, me gustaría aclarar todo este jaleo que se ha montado en torno a mi persona. Es que yo no me he fugado de la cárcel, ¿sabe?J: Ah, ¿no?B: No, no, qué va, para nada. Verá, yo estaba en mi celda tranquilamente, dibujando un dragón en la pared con mi propio semen, lo típico, mientras los guardias veían Escenas de Matrimonio. Y, cuando acabó el programa, los guardias vinieron a mi celda, la abrieron y me pidieron perdón.J: ¿Está diciendo que le dejaron salir deliberadamente?B: Como lo oye. Uno de los agentes incluso me abrazó y me dio dinero para el taxi.J: Y, dígame, cuando entró en la mansión de Jose Luis Moreno, ¿sabía a quién pertenecía?B: Qué va, para nada. Yo creía que era la casa de un rico normal. Pero, cuando vi que en el jardín tenía más de mil perros de Lladró, empecé a olerme que allí vivía alguien… peculiar.J: Se especuló mucho con el hecho de que alguien con su sangriento pasado no matara a Moreno. ¿Por qué le perdonó la vida?B: Bueno, verá, es que yo estaba ahí, robando tranquilamente, cuando apareció ese señor vestido solo con un batín de seda y… Me entró el pánico. Al principio creí que era la chica de la curva, porque yo soy muy supersticioso, ¿sabe?, pero, claro, eso no podía ser porque allí no había curva ninguna.J: ¿Y cómo reaccionó el señor Moreno cuando le vio a usted?B: Pues muy mal. Me miró fijamente y me preguntó: “¿Me va a violar?” Yo le dije que no, que estuviese tranquilo y nadie saldría herido. Entonces él me volvió a preguntar: “¿Pero me va a violar?” Perdí los nervios, lo confieso.(Suenan sirenas de policía al fondo.)B: Oiga, le tengo que dejar, ¿eh? Es que… eh… He quedado.J: Ya, pero oiga, no…(Cuelgan al otro lado. Yo quedo pensativo unos segundos. Luego, marco un número de teléfono.)J: Con Ignacio Escolar, por favor. ¿Nacho? Jo, tío, no te vas a creer lo que me ha pasado. Me ha llamado el tío que zurró a Jose Luis Moreno preguntando por ti.

73 comentarios

  • Suerte que nachete no es ya su jefe, por que si no hubieras perdido un puesto de trabajo.

  • jajaja, buenisima! yo creo que la mejor entrevista vista por aqui. Y toma aliteracion!

  • Por muy fiero que sea la bestia, esconde el rabo entre las piernas al verlo en batin xD

  • Enorme.
    Cuentan fuentes de confianza que, al día siguiente, más de uno y más de dos aparecieron en el plató diciendo, a modo de saludo, «os juro tíos que yo no he tenido nada que ver».

    Ay, si es que cuando uno se crea tantos enemigos, es de tontos esperar que alguien te llore cuando te vengan mal dadas. O dadas con un hacha.

  • Jose, tas pasao dos pueblos, pero me he reído cuatro pueblos más.

    Eres un crack

  • ¿Estás insinuando que José Luis Moreno es homosexual? ¿Es eso lo que estás tratando de decir? ¿Eh? ¿Eh? Vamos, adelante, dilo claramente. Y si la respuesta es que sí, ¿no tendrías su número de teléfono?

  • Así que Ignacio Escolar está implicado en el asunto… ya sabía yo que ese pavo no era trigo limpio.

  • El tío ese tiene toda la razón. Desde que vas de columnista por la vida este blog es una mierda (y malpensando insufrible). Por qué no entrevistas a Marta del Castillo? Ya no hay huevos…

  • Se acaba de incorporar un nuevo término al diccionario de germanías:

    Hachazo: Asalto a chalet de un millonario peculiar que se encuentra ataviado únicamente con un batín de seda y con resultado de violencia física extrema ocasionado por un cuadro de estrés homofóbico.

  • Eres M A L O, muy maaalooo….
    Yo tengo otra teoría, Astrit le pego para que se le quitara de encima, ¡fue en defensa propia!, no era una pregunta «¿me vas a violar?» era una orden «¡te voy a violaaaarrrr!»

    Muaaahahahahhh

  • Me has defraudado. Ni una sola mención a Monchito, Rockefeller o Doña Rogelía.

    Sí, has perdido un muñeco con una mano metida en el ojete.

    (Pero has vuelto, que es lo importante)

  • Pues si comparas tu evolución con la de Escolar no se quién es peor…

  • No te lo vas a creer pero trabajo en la productora de Pepe Luis Moreno, he estado unas cuantas veces en su casa y no tiene mil perros de Lladró pero tiene cosas que harían lagrimear al mismísimo John Rambo.

    ¿Te puedes creer que Escenas de Matrimonio me da de comer? Peor es robar (o no)

    Eres muy grande, has ganado un albanokosovar acechandote.

    Vdi

  • Jose no responde…
    Jose pasa de responder.
    Fdo: Anónimo 3/04/09 16:03

  • No me extraña que los guardias le hayan soltado tan facilmente…si son los que Escenas de Matrimonio le faltaran neuronas para cualquier cosa…
    Lo de los yadró en casa de José Luis Moreno es impublicablemente obsceno. Cualquier otra alusión está demás…lo realmente vejatorio es la poseción de esas figurillas…
    Salud

  • Jose no responde…
    Jose pasa de responder.
    Fdo: Anónimo 3/04/09 16:03

  • History of Lambada

    The word lambada refers both to the rhythm – a fusion of Carimbó and merengue – and to the dance, which incorporates elements of forró, samba, merengue and Maxixe (the 19th century Brazilian dance which was a tremendous success in Europe).

    The dance is sexy, yes, but it is danced by all kinds of people, of all ages and sexes, without the «dirty» connotations given to it by very bad Hollywood movies. It’s very graceful, fast-paced, and believe me, when you have to move your feet and body that fast on the dance floor without tripping all over yourself and falling on the dance floor, the LAST thing on your mind is sex…Anyway, the rhythm originated in the Amazon, was later adopted by Bahians, who proceeded to create the steps…and the rest is history!

    History

    This is a quite interesting story since it is made of lots of contemporaneous tales. It’s quite difficult to get the same one version from anybody since everyone seems to pull out the thing to it’s own flavor.

    I had the fine opportunity to start dancing around Brazil very before the explosion of the so called Lambada, hence I had the chance to follow the ascension and decline of this rhythm in Brazil and in other countries.

    I have been in Pará (this is the Brazilian 2nd greatest state located at the north part of the country, very near to the south Caribbean isles with a local and secular typical style of culture, food and dancing) and other states down the north-eastern coast of Brazil ending at the Bahia state, researching for this story throughout.

    Hence I couldn’t resist and wrote these lines to you…

    The origins – The «CARIMBÓ»

    Since the time Brazil was a Portuguese colony (which happened between year 1500 a.c. till 1822 a.c.) there was a common dance in the north part of the country called Carimbó. It was a loose and very sensual dance in which the woman tried to cover the man with many spins and rounded skirts. The music was played mainly among beats of drums made of trunks of wood, thinned by fire.

    As time passed by, the dance changed as did the music itself. It had many influences from the Caribbean music due to its geographical proximity, and a reminder of this is that even today one can listen to Caribbean radio stations when at some north states of Brazil like the Amapá state. This strong relation also generated some new rhythms like the Sirimbó and the Lari Lari, and so it changed forever the way the Carimbó was danced.

    The NAME and The FATHER

    After a while, a local radio station from Belém (Pará’s capital city) started to call these new type of music as «the strong beated rhythm» and «the rhythms of Lambada» (Lambada is another word in local language for a strong hit). This last name «Lambada» had a strong appeal and began to be associated with this new emerging face of an old dancing style.

    Then the Carimbó dance started once more to be danced in couples, in a 2-beat style, something very close to the Merengue, but with many spins. I once danced this kind of music back in 1983, in Belém and Macapá (Amapá’s capital city). I also bought some LPs (long-play disks) from a guy called Pinduca, who is a very well known singer at the north of Brazil for it is strongly believed he is the true father of Lambada, although he never got to be known anywhere else.

    The fusion between the metallic and electronic music from Caribean brought again a new face to the Carimbó, which started to be played throughout the north-eastern region of Brazil (a place well known for its tourist approach), although this new Carimbó went with the name of Lambada.

    The LAMBADA FROM BAHIA – The 1ST BOOM

    As the Lambada traveled through the coast until reaching Bahia (the elder Brazilian state) it started to receive some influences from the Forró dance (another strong beated and old Brazilian style of dance), and finally it became a 4-beated dancing style, in which we can definitely say it was different from the original Carimbó.

    The way of dancing this Lambada was with arched legs, and the steps were done from one side to the other, and never from front to back. This was also the time in which the tight skirts fashion were up, and both things (the dance and the fashion) got too close to one another. Still today, at some places like the Lambar (a night club in Sao Paulo) this match of a girl in a tight skirt and a man in long trousers still has it appeal on an outdoor.

    During these years the Carnival from Bahia was beginning to increase in popularity, and so every summer a new kind of dance aroused, only to disappear during the year due to lack of tourists, and the arising of another dancing style and rhythm on the following summer. A few years before the Lambada, we had the Fricote and the Ti-Ti-Ti among others dances, which truly disappeared to never be remembered anymore.

    Among with the «Trio-eletricos» (Big movable trucks covered with speakers, on top of which musicians play during the Carnival in Bahia) the Lambada started to become popular in Bahia, and established itself in the city of Porto Seguro. Still, in this first boom of the Lambada, the south-east region (the most economical evolved region of Brazil) despised the rhythms which came from Bahia on a regular base (those were believed to be only summer hits).

    It is worth to mention that there is a tale concerning about a prohibition to dance Lambada long ago, back to the 30’s, but that is solely a plain confusion. What really became forbidden was a dance called Maxixe because of its spicy lyrics and movements. What really happened to Lambada was that in its peak it was mistaken for something of pornography, by people who knew nothing about the dance itself and tried to make «news out» over something which, at best, was a sensual way of dancing. The funniest part of all this, is that many years later, nowadays, there are some really-sexual related dances like the «dança da garrafa», like many other ones, and people don’t seem to bother anymore about it. (The «dança da garrafa» is a kind of dance in which the woman goes alone, dancing and crouching down over straight up bottle, trying to get the closer she can with her sex to the top of the bottle without touching it).

    Although it was recognized to have became a summer-fever, the Lambada was far away from having its true world-wide success. The many first lambaterias (a place to dance Lambada) which opened couldn’t stand the low tourism of the winter station and all of them closed a few months later, but this wasn’t the end…

    AN INTERNATIONAL BEAT

    Meanwhile in Brazil the Lambada was being buried at winter, some people at Europe had other plans for it.

    At the end of that very summer, a couple of French business man came to Brazil and bought the musical rights of something like 300 lambada-music. They went back to France, and created the Kaoma Band, boosted up some serious bucks on Marketing, turning Lambada a world-wide known style, reaching even the far east of Japan in which Lambada is danced until nowadays.

    THE 2ND BOOM

    The world-hit was so strong that brought something almost unbelievable: it came back to Brazil, but this time at the economically evolved south-east region (a region on which decades over, Brazil imported foreign music). This re-insertion of Lambada changed the way people danced, and for the first time in more than 30 years, since the Beatles, young couples started to dance together once more. If today we in Brazil have thousands of Ballroom dancing schools, a web-list, and plenty young happy people dancing together, we owe it to Kaoma’s international success.

    This second wave I call the 2nd Lambada Boom. This was a far greater happening which let us with strong new marks on our culture. Besides the fact that young people came back to the Ballroom dancing, the Lambada became internationally known as much as the Samba.

    A funny irony on this story is that the world most known Lambada music: «Chorando se foi» (which means: the one who left crying) is in fact a Bolivian music called «Llorando se fue» (which has the same meaning). At the cover of that Bolivian album, the title was Lambada, and here goes another tale: that Lambada had its origin in Bolivia, which definitely is a great mistake.

    THE CHANGING

    With world repercussion, the dance reached far distortions. Due to a lack of fine Lambada dancers to make films and shows, most professional dancers started changing the way it was danced. Rock spins and steps were added (like those from Jive and East coast swing) , and also some acrobatic movements became more common-placed.

    Just to make a point, I myself remember to have watched to a Lambada contest at «Lambateria UM» (a place of Lambada) in which the contestants were to be eliminated if ever they became separated during the dance.

    Among with the Lambada music playing in every radio station, some musician tried to follow the trend and recorded some songs who became real hits. Some of these guys were like Sidney Magal and Fafá de Belém. Soon enough although, these well-known singers showed themselves as just a few guys wanting to make some easy money and were forgotten as a reference on Lambada music.

    THE DECLINE AND THE NEW MUSIC

    After these up’s & down’s the Lambada composers were starting to fade away. The music and dance lost its strength, and let hordes of millions of fans all over the world helpless.

    Some very resistant dancers started to use other music styles to keep on dancing this so early discovered pleasure before it died forever.

    This way, people gathered the habit of using many of the Caribbean music like Soca, Merengue, Salsa and Zouk to dance the Lambada. (During that time…) There was also another band which sold plenty discs in Brazil associated with Lambada: the Rumba band called The Gipsy Kings.

    Finally the dance recovered most of its original way and style, with less acrobatic moves, smoother, intimate and closer contact. Unfortunately as stated by some people like Israel Szerman (a Brazilian teacher), nowadays the dance changed its name to Zouk (on most parts of Brazil), mainly because of our orphanage.

    After all, I inquire myself whether it is indeed so wrong the dance should now be called Zouk. One way or the other Zouk is a kind of step-father or even an adoptive-father to our Lambada dancing style.

    This issue seems to philosophical to me. The main purpose on bringing this text to you is to contribute on a history which I had the luck and opportunity to live along, and so try to record the truth as it did really happen.

    Happy shall be the people whose country has a so rich culture in which one can choose its own national rhythm.

    And even happier shall be the people who can take care of its own culture as it shall never die.

    A great hug to all «Lambadeiros» and «Zoukeiros»

    Chico Peltier – Sao Paulo – Brasil (sorry folks, this last one goes with an S)
    Translated by Claudio Falcao of Rio de Janeiro

  • Si señor, por fin alguien cuenta la versión que todos teniamos en mente. Me levanto y aplaudo mientras pienso: «¡que cabron, otra vez se nos a adelantado!» Digno del Bukowski más nicoti-alcoholizado.

  • Jose no responde…
    Jose pasa de responder.
    Jose es un cabrón.
    Fdo: Anónimo 3/04/09 16:03

  • Historia de la Lambada

    La palabra lambada se refiere tanto al ritmo – una fusión de merengue y Carimbó – y para el baile, que incorpora elementos de forró, samba, merengue y Maxixe (el siglo 19 la danza brasileña que fue un tremendo éxito en Europa).

    El baile es sexy, sí, pero se baila en todo tipo de personas, de todas las edades y sexos, sin las «sucias» que se le da una connotación muy mala por las películas de Hollywood. Es muy elegante, de ritmo rápido, y créanme, cuando tienes que mover tus pies y el cuerpo tan rápido en la pista de baile sin tropezar todo usted mismo y la caída en la pista de baile, la última cosa en su mente es el sexo … De todos modos, el ritmo se originó en el Amazonas, luego fue aprobada por bahianos, que procedió a crear los pasos … y el resto es historia!

    Historia

    Esta es una historia muy interesante, ya que está hecho de un montón de cuentos contemporáneos. Es muy difícil obtener el mismo una versión de nadie ya que todo el mundo parece sacar la cosa a su propio sabor.

    Tuve la buena oportunidad para empezar a bailar en torno a Brasil muy antes de la explosión de la llamada Lambada, de ahí tuve la oportunidad de seguir el ascenso y descenso de este ritmo en Brasil y en otros países.

    He estado de Pará (este es el 2 º mayor estado brasileño localizado en la parte norte del país, muy cerca de la islas del Caribe al sur con un estilo típico y seculares de la cultura, comida y baile) y otros estados en el norte – costa este de Brasil que terminó en el estado de Bahia, para la investigación en toda esta historia.

    Por lo tanto no pude resistir y escribió estas líneas para ti …

    Los orígenes – El «CARIMBÓ»

    Desde el momento en Brasil fue una colonia portuguesa (que sucedió entre el año 1500 ac hasta 1822 ac), se produjo un baile común en el norte del país llamado Carimbó. Se trata de un suelto y muy sensual baile en el que la mujer trató de cubrir el hombre con muchos giros y faldas redondeadas. La música que se tocaba principalmente entre los ritmos de los tambores de troncos de madera, desgastada por el fuego.

    A medida que el tiempo pasaba, la danza ha cambiado al igual que la música en sí. Tuvo muchas influencias de la música caribeña debido a su proximidad geográfica, y un recordatorio de ello es que aún hoy se pueden escuchar estaciones de radio Caribe cuando en algunos estados del norte de Brasil, como el estado Amapá. Esta fuerte relación también generaron algunos de los nuevos ritmos como el Sirimbó y el Lari Lari, por lo que cambió para siempre la forma en que la Carimbó se bailó.

    El nombre y el PADRE

    Después de un tiempo, una estación de radio local de Belém (Pará, la capital) comenzó a llamar a estos nuevos tipos de música como «el fuerte ritmo beated» y «los ritmos de la Lambada» (Lambada es otra palabra en el idioma local por un golpe fuerte) . Este último nombre de «Lambada» tiene un firme llamamiento y empezó a estar asociado con esta nueva cara que salen de un antiguo estilo de baile.

    Entonces el baile Carimbó comenzó una vez más que se baila en pareja, en un 2-golpearon estilo, algo muy cercano a la merengue, pero con muchos giros. Alguna vez bailó este tipo de música en 1983, en Belém y Macapá (Amapá la capital). También compré algunos discos (discos de juego largo) de un tipo llamado Pinduca, que es un cantante muy conocido en el norte de Brasil para que se cree firmemente que él es el verdadero padre de la Lambada, aunque nunca llegó a ser conocida en cualquier lugar algo más.

    La fusión entre el metal y la música electrónica del Caribe trajo de nuevo una nueva cara a la Carimbó, que comenzó a ser jugado en toda la región nororiental de Brasil (un lugar bien conocido por su enfoque turístico), aunque este nuevo Carimbó fue con la nombre de Lambada.

    La Lambada DE BAHIA – El 1r AUGE

    Como la Lambada viajado a través de la costa hasta llegar a São Paulo (el mayor estado brasileño) empezó a recibir algunas influencias de la danza forró (otro fuerte beated viejo estilo brasileño y de la danza), y finalmente se convirtió en un 4-beated estilo de baile, en que podemos decir que fue diferente de la original Carimbó.

    La forma de bailar Lambada era este arco con las piernas, y los pasos que se hicieron de un lado a otro, y no de adelante hacia atrás. Este fue también el momento en que la brevedad de las faldas de moda fueron, y ambas cosas (la danza y la moda) tiene demasiado cerca uno del otro. Todavía hoy, en algunos lugares, como el Lambar (un club nocturno en Sao Paulo), este partido de una niña en una estrecha falda y un pantalón largo en el hombre todavía tiene que recurrir al aire libre en una.

    Durante estos años, el Carnaval de Bahía estaba empezando a aumentar en popularidad, y así cada verano un nuevo tipo de baile despertado, sólo a desaparecer durante el año debido a la falta de turistas, y el surgimiento de otro estilo de baile y ritmo en el verano siguiente . Unos pocos años antes de la Lambada, tuvimos la Fricote y la Ti-Ti-Ti, entre otros bailes, que realmente nunca desapareció a ser recordado más.

    Entre con el «Trío-eletricos» (grandes camiones de los bienes muebles cubiertos con los oradores, en la parte superior de los músicos que juegan durante el Carnaval de Bahía), la Lambada comenzó a popularizarse en Bahía, y se estableció en la ciudad de Porto Seguro. Sin embargo, en este primer auge de la Lambada, la región sur-este (la más económica de la región evolucionado Brasil) despreciado los ritmos que vinieron de Bahía en una base regular (los que se considera que sólo el verano de éxitos).

    Vale la pena mencionar que hay un cuento sobre una prohibición relativa a bailar Lambada hace mucho tiempo, volver a los años 30, pero eso es sólo una simple confusión. Lo que realmente se convirtió en un baile prohibido llamado Maxixe por su picante letra y movimientos. Lo que realmente ocurrió fue que a la Lambada en su apogeo fue confundido con algo de pornografía, por gente que no sabía nada de la danza en sí y trataron de hacer «noticias» sobre algo que, en el mejor, fue un sensual forma de bailar. La parte más divertida de todo esto, es que muchos años después, hoy en día, hay algunos realmente sexual relacionados con danzas como el «Dança da Garrafa», como muchos otros, y la gente no parece molestar más al respecto. (La «Dança da Garrafa» es una especie de danza en la que la mujer va por sí solo, el baile y en cuclillas hacia arriba más de botella, tratando de obtener la más estrecha que puede con su sexo a la parte superior de la botella sin tocarlo).

    Si bien se reconoció que se han convertido en una fiebre de verano, la Lambada fue muy lejos de tener su verdadero éxito en todo el mundo. La primera lambaterias muchos (un lugar para bailar Lambada) que se inauguró no podría soportar la baja del turismo de la estación de invierno y todas ellas cerrada unos meses más tarde, pero este no era el final …

    UN BEAT

    Mientras tanto, en Brasil la Lambada se está enterrado en el invierno, algunas personas en Europa tenía otros planes para él.

    A finales de ese mismo verano, un joven hombre de negocios francés llegó a Brasil y compró los derechos musicales de algo así como 300-lambada música. Ellos regresaron a Francia, y creó el Grupo Kaoma, impulsado por algunas graves dólares en marketing, convirtiendo un Lambada en todo el mundo conoce el estilo, llegando incluso hasta el este de Japón en el que se baila Lambada hasta hoy en día.

    THE 2ND AUGE

    El mundo afectados era tan fuerte que trajo algo casi increíble: que volvió a Brasil, pero esta vez en la población económicamente evolucionado el sudeste de la región (una región en la que durante décadas, Brasil importó de música extranjera). Esta re-inserción de Lambada cambiado la forma en que la gente bailaba, y por primera vez en más de 30 años, desde los Beatles, las parejas jóvenes empezaron a bailar juntos una vez más. Si hoy en Brasil con miles de escuelas de baile de salón, una lista de la web, y mucha gente joven feliz bailando juntos, se lo debemos a Kaoma del éxito internacional.

    Esta segunda ola de que llame a la 2 ª Lambada Boom. Esto fue mucho más que nos ocurre con nuevos y fuertes marcas en nuestra cultura. Además del hecho de que los jóvenes volvieron a la danza de salón, la Lambada se convirtió en conocido internacionalmente tanto como la Samba.

    Una divertida ironía de esta historia es que el mundo más conocidos Lambada música: «Chorando se foi» (que significa: el que dejó de llorar) es, de hecho, una llamada la música boliviana «Llorando se fue» (que tiene el mismo significado). En la portada del álbum que Bolivia, el título se Lambada, y aquí va otro cuento: Lambada que tuvo su origen en Bolivia, que definitivamente es un gran error.

    EL CAMBIO

    Con repercusión mundial, el baile llegó hasta las distorsiones. Debido a la falta de multa Lambada bailarines para hacer películas y espectáculos, la mayoría de bailarines profesionales empezó a cambiar la forma en que se baila. Rock giros y los pasos se han añadido (como los de Jive y la costa oriental columpio), y también algunos movimientos acrobáticos se hizo más común colocadas.

    Hacer tan sólo una observación, yo recuerdo haber visto a un concurso en Lambada «Lambateria UM» (un lugar de Lambada), en la que los concursantes iban a ser eliminados si cada vez que se separaron durante el baile.

    Entre Lambada con la reproducción de música en cada estación de radio, algún músico trató de seguir la tendencia registrada y algunas canciones que se convirtieron en verdaderos éxitos. Algunos de estos muchachos eran como Sidney Magal y Fafa de Belém. Muy pronto, si bien, estos conocidos cantantes mostraron a sí mismos como unos pocos chicos que desean hacer dinero fácil y se olvida como una referencia en la música de Lambada.

    EL DECLIVE Y LA NUEVA MÚSICA

    Después de estas y hasta abajo de la Lambada compositores están empezando a desaparecer. La música y la danza perdió su fuerza, y dejar que las hordas de millones de fans de todo el mundo desamparado.

    Algunos muy resistente bailarines comenzaron a utilizar otros estilos de música para seguir bailando este placer tan temprano descubierto antes de que murió para siempre.

    De esta manera, la gente se reunía en el hábito de usar muchas de la música caribeña como Soca, Merengue, Salsa y Zouk a bailar la Lambada. (En ese tiempo …) También hay otro grupo que se vendió mucho los discos en Brasil asociada con Lambada: el grupo llamado La Rumba Gipsy Kings.

    Por último, la danza se recuperó la mayor parte de su original forma y estilo, con menos movimientos acrobáticos, suave, íntimo y un contacto más estrecho. Lamentablemente como se afirma por algunos como Israel Szerman (un profesor brasileño), en la actualidad la danza cambió su nombre a Zouk (en la mayor parte de Brasil), principalmente a causa de nuestro orfanato.

    Después de todo, yo me pregunte si es realmente tan malo el baile debe ser llamado Zouk. De una manera u otra Zouk es una especie de paso-o incluso un padre adoptivo, padre de nuestro estilo de baile Lambada.

    Este problema filosófico parece a mí. El principal objetivo de llevar este texto a que es el de contribuir a una historia que tuve la suerte y la oportunidad de vivir a lo largo de, por lo que intenta grabar la verdad como lo hizo realmente suceda.

    Feliz será el pueblo cuyo país tiene una rica cultura en la que uno puede elegir su propio ritmo.

    Y aún más feliz será la gente que puede cuidar de su propia cultura, ya que, no morirá jamás.

    Un gran abrazo a todos «Lambadeiros» y «Zoukeiros»

    Chico Peltier – Sao Paulo – Brasil (lo siento amigos, este último uno va con una S)
    Traducido por Claudio Falcao de Río de Janeiro

  • Anónimo, está usted desprestigiando el buen hacer de Anónimo.

    Le recomiendo que se estudie detenidamente el manual de troleo del Profesor Patán Peruggia y regrese usted dentro de una temporada con los deberes hechos.

  • Gracias compadre!!
    Me has subido el animo con este post, grandeee!! Estaba hundido con lo de la nueva Ministra de Cultura, que era Guionista y del Psoe, que me quiere quitar internet. Juas

  • Cualquier persona en su sano juicio y que no sea un depravado le abriría la cabeza con un hacha a J.L. Moreno

  • jajajja cuando has dicho lo de «una web muy punki…» pense que era la tuya, muy transgresora hasta que recibiste la denuncia aquella por lo de Maddie…ahi pusiste los pies en el suelo y el culo en el wc…y lo entiendo of course.

  • Buenísimo, Joshhheeee.
    Aunque yo creo que lo de Moreno, más que «¿Me vas a violar?» sería «¡Te voy a violar!»

  • Jose no responde…
    Jose pasa de responder.
    Fdo: Anónimo 3/04/09 16:03

  • (no, no soy anónima, pero me da como corte poner el nick)

    Algún día hagale una entrevista en exclusiva a Escolar, que nos enteremos del culebrón, ande.

  • Entro uno grande, con cara de pocos amigos, pero cariñoso. El más fuerte. El más feo. El más listo ¡uh! ¡¡uuhhh!!
    Recibamos con un fuerte aplauso a Astrit Bushi.

    Y después desfile de lencería y la oportunidad de ganar un Lexus si aciertan a la pregunta siguiente si llaman al 905 555 555 (30 euros/m. fijo – 45 euros/m. móvil):

    ¿De cuántos pechos dispone una hembra humana o Joselito, en su defecto?

  • «Pero, cuando vi que en el jardín tenía más de mil perros de Lladró, empecé a olerme que allí vivía alguien… peculiar.»

    Es de lo mejor que has soltado en mucho tiempo.

  • Qué bueno.
    Gracias, gracias, gracias.
    «Pero ¿me va a violar?» Si no fuera por estos momentos, ains…

  • De Pérez a Pérez felicidades por la entrevista … es triste no saber si Moreno quedó satisfecho. En cualquier caso todos en algún momento hemos querido ser ASTRIT BUSHI, sin mucha violencia o por lo menos con la misma que el ha utilizado con su público. Siempre recordaré, en la gloriosa época de Aznar, hicieron una presentación de la flor y nata cultural del Partido, y allí estaba el, junto a Norma Duval … !que panorama! ¿panorama cultural?

  • angelpvico, se dice «te linkeo», no «te linko», que no tienes ni puta idea

  • Soy Jose Luis Moreno y sus voy a meter un paquete que sus vai a caga. Por reiros de mi desgracia y por insinuar que soy maricón. Ottia ya!!

  • dadle el premio al troll del año al que ha puesto el ladrillo de la lambada

  • sólo comento lo que me gusta mucho, o lo que no me gusta nada. sirva esto como excepción solo para apuntar:
    ¿ves qué fáciles son de contentar?? (legión de anónimos enmascarados por cierto).
    yo sigo esperando.

  • SUStituye a moreno por tu hermana, tu madre, tu novia…..y haz el chiste otra vez.

    ya veras que gracia

  • Anita Lobobicho, me encantas, pero no sólo tu físico, sobre todo tu inteligencia, ésa me pone, me pone, me pone…

    Y tú, Pérez, a ver si espabilas, que a una dama de esta categoría no se le puede dejar a medias.

  • jaja, «atónito ensimismado», si te interesara de veras aprenderias a honrar el nik que me ilustra, annie leibovitz, e incluso sabrías ya por qué lo utilizo. que es muy feo, muy feo, mofarse así de lo que se desconoce 😉

  • Anita, nada más lejos de mi intención que el burlarme de tu precioso nick. Simplemente trataba de castellanizarlo ligeramente, para hacerlo más familiar, como es costumbre con los nombres de personajes relevantes, como José Luis Carod-Rovira o Adolfo Hitler.

    No me cansaría de alabar los méritos y virtudes de Annie Leibovitz, pero ¿qué más podría decir yo de su persona que no haya dicho ya la Wikipedia?

    Compruebo con agrado que tú también me has tomado aprecio y en reciprocidad me has concedido un mote cariñoso.

    Conservaré estos instantes de confidencias como en una fotografía, una muestra del Cosmos sintetizado de luz y de sombra, de ti y de mí, terroncito.

  • Anita lobobicho, te voy a meter un pollón por el culo que se te va a quitar la remilguez que me llevas encima.

    Puta barata!

  • Hay que ser ingenuo por no decir otra cosa para creer que el tipo que llamó fué el que zurró a JL Moreno.

    No me lo creo.

  • History of Lambada

    The word lambada refers both to the rhythm – a fusion of Carimbó and merengue – and to the dance, which incorporates elements of forró, samba, merengue and Maxixe (the 19th century Brazilian dance which was a tremendous success in Europe).

    The dance is sexy, yes, but it is danced by all kinds of people, of all ages and sexes, without the «dirty» connotations given to it by very bad Hollywood movies. It’s very graceful, fast-paced, and believe me, when you have to move your feet and body that fast on the dance floor without tripping all over yourself and falling on the dance floor, the LAST thing on your mind is sex…Anyway, the rhythm originated in the Amazon, was later adopted by Bahians, who proceeded to create the steps…and the rest is history!

    History

    This is a quite interesting story since it is made of lots of contemporaneous tales. It’s quite difficult to get the same one version from anybody since everyone seems to pull out the thing to it’s own flavor.

    I had the fine opportunity to start dancing around Brazil very before the explosion of the so called Lambada, hence I had the chance to follow the ascension and decline of this rhythm in Brazil and in other countries.

    I have been in Pará (this is the Brazilian 2nd greatest state located at the north part of the country, very near to the south Caribbean isles with a local and secular typical style of culture, food and dancing) and other states down the north-eastern coast of Brazil ending at the Bahia state, researching for this story throughout.

    Hence I couldn’t resist and wrote these lines to you…

    The origins – The «CARIMBÓ»

    Since the time Brazil was a Portuguese colony (which happened between year 1500 a.c. till 1822 a.c.) there was a common dance in the north part of the country called Carimbó. It was a loose and very sensual dance in which the woman tried to cover the man with many spins and rounded skirts. The music was played mainly among beats of drums made of trunks of wood, thinned by fire.

    As time passed by, the dance changed as did the music itself. It had many influences from the Caribbean music due to its geographical proximity, and a reminder of this is that even today one can listen to Caribbean radio stations when at some north states of Brazil like the Amapá state. This strong relation also generated some new rhythms like the Sirimbó and the Lari Lari, and so it changed forever the way the Carimbó was danced.

    The NAME and The FATHER

    After a while, a local radio station from Belém (Pará’s capital city) started to call these new type of music as «the strong beated rhythm» and «the rhythms of Lambada» (Lambada is another word in local language for a strong hit). This last name «Lambada» had a strong appeal and began to be associated with this new emerging face of an old dancing style.

    Then the Carimbó dance started once more to be danced in couples, in a 2-beat style, something very close to the Merengue, but with many spins. I once danced this kind of music back in 1983, in Belém and Macapá (Amapá’s capital city). I also bought some LPs (long-play disks) from a guy called Pinduca, who is a very well known singer at the north of Brazil for it is strongly believed he is the true father of Lambada, although he never got to be known anywhere else.

    The fusion between the metallic and electronic music from Caribean brought again a new face to the Carimbó, which started to be played throughout the north-eastern region of Brazil (a place well known for its tourist approach), although this new Carimbó went with the name of Lambada.

    The LAMBADA FROM BAHIA – The 1ST BOOM

    As the Lambada traveled through the coast until reaching Bahia (the elder Brazilian state) it started to receive some influences from the Forró dance (another strong beated and old Brazilian style of dance), and finally it became a 4-beated dancing style, in which we can definitely say it was different from the original Carimbó.

    The way of dancing this Lambada was with arched legs, and the steps were done from one side to the other, and never from front to back. This was also the time in which the tight skirts fashion were up, and both things (the dance and the fashion) got too close to one another. Still today, at some places like the Lambar (a night club in Sao Paulo) this match of a girl in a tight skirt and a man in long trousers still has it appeal on an outdoor.

    During these years the Carnival from Bahia was beginning to increase in popularity, and so every summer a new kind of dance aroused, only to disappear during the year due to lack of tourists, and the arising of another dancing style and rhythm on the following summer. A few years before the Lambada, we had the Fricote and the Ti-Ti-Ti among others dances, which truly disappeared to never be remembered anymore.

    Among with the «Trio-eletricos» (Big movable trucks covered with speakers, on top of which musicians play during the Carnival in Bahia) the Lambada started to become popular in Bahia, and established itself in the city of Porto Seguro. Still, in this first boom of the Lambada, the south-east region (the most economical evolved region of Brazil) despised the rhythms which came from Bahia on a regular base (those were believed to be only summer hits).

    It is worth to mention that there is a tale concerning about a prohibition to dance Lambada long ago, back to the 30’s, but that is solely a plain confusion. What really became forbidden was a dance called Maxixe because of its spicy lyrics and movements. What really happened to Lambada was that in its peak it was mistaken for something of pornography, by people who knew nothing about the dance itself and tried to make «news out» over something which, at best, was a sensual way of dancing. The funniest part of all this, is that many years later, nowadays, there are some really-sexual related dances like the «dança da garrafa», like many other ones, and people don’t seem to bother anymore about it. (The «dança da garrafa» is a kind of dance in which the woman goes alone, dancing and crouching down over straight up bottle, trying to get the closer she can with her sex to the top of the bottle without touching it).

    Although it was recognized to have became a summer-fever, the Lambada was far away from having its true world-wide success. The many first lambaterias (a place to dance Lambada) which opened couldn’t stand the low tourism of the winter station and all of them closed a few months later, but this wasn’t the end…

    AN INTERNATIONAL BEAT

    Meanwhile in Brazil the Lambada was being buried at winter, some people at Europe had other plans for it.

    At the end of that very summer, a couple of French business man came to Brazil and bought the musical rights of something like 300 lambada-music. They went back to France, and created the Kaoma Band, boosted up some serious bucks on Marketing, turning Lambada a world-wide known style, reaching even the far east of Japan in which Lambada is danced until nowadays.

    THE 2ND BOOM

    The world-hit was so strong that brought something almost unbelievable: it came back to Brazil, but this time at the economically evolved south-east region (a region on which decades over, Brazil imported foreign music). This re-insertion of Lambada changed the way people danced, and for the first time in more than 30 years, since the Beatles, young couples started to dance together once more. If today we in Brazil have thousands of Ballroom dancing schools, a web-list, and plenty young happy people dancing together, we owe it to Kaoma’s international success.

    This second wave I call the 2nd Lambada Boom. This was a far greater happening which let us with strong new marks on our culture. Besides the fact that young people came back to the Ballroom dancing, the Lambada became internationally known as much as the Samba.

    A funny irony on this story is that the world most known Lambada music: «Chorando se foi» (which means: the one who left crying) is in fact a Bolivian music called «Llorando se fue» (which has the same meaning). At the cover of that Bolivian album, the title was Lambada, and here goes another tale: that Lambada had its origin in Bolivia, which definitely is a great mistake.

    THE CHANGING

    With world repercussion, the dance reached far distortions. Due to a lack of fine Lambada dancers to make films and shows, most professional dancers started changing the way it was danced. Rock spins and steps were added (like those from Jive and East coast swing) , and also some acrobatic movements became more common-placed.

    Just to make a point, I myself remember to have watched to a Lambada contest at «Lambateria UM» (a place of Lambada) in which the contestants were to be eliminated if ever they became separated during the dance.

    Among with the Lambada music playing in every radio station, some musician tried to follow the trend and recorded some songs who became real hits. Some of these guys were like Sidney Magal and Fafá de Belém. Soon enough although, these well-known singers showed themselves as just a few guys wanting to make some easy money and were forgotten as a reference on Lambada music.

    THE DECLINE AND THE NEW MUSIC

    After these up’s & down’s the Lambada composers were starting to fade away. The music and dance lost its strength, and let hordes of millions of fans all over the world helpless.

    Some very resistant dancers started to use other music styles to keep on dancing this so early discovered pleasure before it died forever.

    This way, people gathered the habit of using many of the Caribbean music like Soca, Merengue, Salsa and Zouk to dance the Lambada. (During that time…) There was also another band which sold plenty discs in Brazil associated with Lambada: the Rumba band called The Gipsy Kings.

    Finally the dance recovered most of its original way and style, with less acrobatic moves, smoother, intimate and closer contact. Unfortunately as stated by some people like Israel Szerman (a Brazilian teacher), nowadays the dance changed its name to Zouk (on most parts of Brazil), mainly because of our orphanage.

    After all, I inquire myself whether it is indeed so wrong the dance should now be called Zouk. One way or the other Zouk is a kind of step-father or even an adoptive-father to our Lambada dancing style.

    This issue seems to philosophical to me. The main purpose on bringing this text to you is to contribute on a history which I had the luck and opportunity to live along, and so try to record the truth as it did really happen.

    Happy shall be the people whose country has a so rich culture in which one can choose its own national rhythm.

    And even happier shall be the people who can take care of its own culture as it shall never die.

    A great hug to all «Lambadeiros» and «Zoukeiros»

    Chico Peltier – Sao Paulo – Brasil (sorry folks, this last one goes with an S)
    Translated by Claudio Falcao of Rio de Janeiro

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